Vítejte! Přihlásit se Vytvořit nový profil

Rozšířené vyhledávání

Výklad sna o maturite a biológii

02. 01. 2011 16:28
V momente, keď som usadal s výkladu tohto sna, som už takmer presne vedel, čo znamená. Snívajúca ho zaznamenala presne a výstižne, čo vždy pomáha k výkladu. Ťažšie sa vykladajú sny, ktoré sú písané rozvláčnym a nejednoznačným spôsobom. Dôležité je aj poznamenať si bezprostredný pocit tesne po prebudení, tak ako to ukážkovo učinila v tomto prípade snívajúca. Nebudem zbytočne naťahovať čas a prejdem k veci. Sen znie:

strašný stres, ocitla jsem se opět, snad po 100 letech, na gymnáziu, čekala mne maturita a já nic nestíhala, neuměla jsem biologii, ráno jsem chvíli přemýšlela, zda už mám maturitu za sebou, ale jen chvíli - pak jsem si oddechla...hlavně že jsem nemusela šprtat tu biolu..

Dejová línia:

Snívajúca sa ocitá späť v školských časoch. Pred sebou má dôležitú maturitnú skúšku z biológie. Zažíva nesmierny stres, pretože nestíha sa patrične pripraviť a skúška sa má pravdepodobne odohrať v blízkej dobe. Jej gymnaziálne časy sa zdajú dávno zabudnuté, avšak čosi ju podvedome ťahá k tomuto momentu.

Doprevádzajúce pocity v sne:

- veľký strach (z dôležitosti skúšky)
- pocit meškania, oneskorenia (...já nic nestíhala)
- pocit nevedomosti, neznalosti (neuměla sem biologii)

Pocity po prebudení:

- chvíľková pochybnosť (ráno jsem přemýšlela, zda už mám...)
- úľava
- dočasná pokoj - zbavenie sa zodpovednosti (hlavně že jsem nemusela šprtat tu biolu)

Hlavné prvky:

- maturita (skúška)
- biológia


Pri výklade akéhokoľvek sna je potrebné klásť si otvorené otázky. Napríklad, čo predstavuje v živote človeka maturitná skúška? Prečo som sa v sne nachádzala pred ňou, keď už dávno ju mám za sebou? Alebo: snáď som niečo nespravila dostatočne? Môj vzťah k biológii, ktorý som mala v gymnaziálnych časoch, môže zastupovať nejaký vzťah k niečomu z môjho terajšieho života?

Maturita: vo všeobecnosti sa táto skúška chápe ako prechod do dospelosti. Spravením tejto skúšky sa človek dostáva do „dospeláckeho života“. Za normálnych okolností by mal prevziať zodpovednosť za svoj život do vlastných rúk. Zvyčajne sa rozhoduje medzi dvoma alternatívami: buď pokračuje v štúdiu na vysokej škole alebo si hľadá uplatnenie v práci. Odbočujeme však od podstaty sna a tak sa vráťme späť. Maturita v kontexte sna berie na seba symbol akejsi životnej skúšky, vývojovej etapy či prelomového momentu, spôsobujúci strach, obavy...

- Symbol Maturity napovedá, že snívajúca pravdepodobne zanedbala/zanedbáva/bude zanedbávať istý dôležitý životný moment, ktorý sa takouto formou hlási o slovo,
- Tento moment sa môže týkať celej palety rôznych životných udalostí. Pre podrobnejší výklad chýbajú konkrétne udalosti, viažuce sa k obdobiu, v ktorom sa daný sen snívajúcej sníval. To nám však nebráni, aby sme sa aspoň pokúsili dopracovať k nejakému záveru,
- Z kontextu sna môžeme predpokladať, že ide o dôležitú udalosť (pretože maturita je dôležitou udalosťou), ktorá vyrába snívajúcej zvýšené starosti, pretože, ako sama vraví, nič nestíha (...a já nic nestíhala),
- Pokiaľ je snívajúca pracujúcou osobou, môže ísť o strach z toho (možno aj oprávnený), že jej chýbajú potrebné zručnosti či vedomosti k vykonávaniu danej práce, čo vyúsťuje do situácii, kedy sa jej nahromaďuje práca a prichádza spomínaný stres či dokonca strach, že to nestihne spraviť (avšak ten bod úvahy je len „výstrelom do tmy“),
- Môže však ísť aj o strach z budúcnosti, ktorý sa však kompenzačne vyjadril zobrazením minulosti. Tento strach sa môže týkať partnerského či spoločenského života (kariéra v práci, poprípade v škole), či strach o seba samu, v rámci duševného prežívania. Nečaká snívajúcu nejaký dôležitý životný okamih?,
- Samozrejme k výkladu môžeme pristúpiť aj pragmaticky (povrchne) a vravieť, že sen jednoducho vyobrazil nepríjemný zážitok z minulosti, ktorý sa týkal maturitnej skúšky, pretože (takmer) každý mladý študent má z nej strach. Súhlasil by som aj s týmto výkladom, ale! Prečo tento sen práve teraz? Prečo sa snívajúcej nesníval v čase maturitnej skúšky, ale až s niekoľkoročným odstupom? Čo tým sen chce povedať v tejto dobe? Možno časový odstup nechať bez povšimnutia? Nenaráža na niečo? A prečo je sen sprevádzaný pocitmi strachu, ak skúška bola v minulosti zvládnutá úspešne?
- Podľa všetkého sa snívajúca nachádza v podobnom postavení, v akom sa nachádzala v niekdajšej dobe pred maturitnou skúškou. Čaká ju ďalšia (životná) skúška, na ktorú sa ju daný sen pravdepodobne pokúša podvedome pripraviť.


Biológia: vo všeobecnosti je to veda zaoberajúca sa živými organizmami a životom ako takým (aj anorganickým). – To nám však k pochopeniu sna nič nedodáva, skôr naopak, odvádza pozornosť od kontextu a podstaty. Asi preto sa zvykne vravievať, že je chybou vykladať sny doslovne. V kontexte sna môžeme chápať Biológiu ako istý PREDMET, potrebný k zvládnutiu maturity ako celku (súboru viacerých predmetov). Slovo predmet som zdôraznil z nasledujúcich dôvodov:

- Podstatou strachu zo skúšky je slabé ovládanie daného predmetu (biológie). Okrem všeobecného konštatovania, že biológia je školský predmet, je možné v rámci sna považovať symbol Biológie za predmet problému, prostredníctvom ktorého sa podvedomie snaží snívajúcej čosi napovedať,
- V tomto bode je vhodné položiť si otázku: čo zastupuje symbol Biológie?,
- Pre snívajúce je dôležité spomenúť si na svoj postoj, vnímanie a emócie, ktoré sa jej asociujú pri spomienke sa gymnaziálnu biológiu. Ako tento predmet vnímala v porovnaní s ostatnými? Ak nebol jej obľúbeným, tak z akého dôvodu?,
- K jej negatívnym citom k školskej biológii možno prispel aj vyučujúci, ktorý mal daný predmet na starosti. Nemá snívajúca v aktuálnej dobe nejakú negatívnu skúsenosť s človekom, ktorý jej evokuje tohto vyučujúceho? Alebo nemala sa snívajúca, pri nejakej dôležitej udalosti, stretnúť s podobným človekom?,
- Snový prvok Biológia, pravdepodobne poukazuje na predmet problému, ktorý chce sen snívajúcej ozrejmiť a snový prvok Maturita, zrejme poukazuje na dôsledok tohto problému,
- Pre pochopenie zmyslu sna je dôležité porozumieť asociáciám, ktoré súvisia s gymnaziálnou biológiou a nájsť korelujúce (súhlasné) asociácie z aktuálneho diania, na ktoré sa možno sen snaží poukázať (dôležitú úlohu pri tomto procese zohrávajú vtedajšie pocity, dojmy, názory či postoje v súvislosti s aktuálnymi...).

Ďalšie možné motívy: krok späť sa v rámci psychológie považuje za regresívne správanie. Regres je pojem, ktorého podstatou je opakovaná tendencia vracať sa späť k nejakým udalostiam, vzťahom alebo postojom, ktoré už tvoria minulosť. Regres nastáva, ak psychologický mechanizmus nie je schopný pokračovať v pomyselnom vývoji, pretože ho brzdí určitý moment či negatívny zážitok. Ukážkovo sa prejavuje u ľuďoch trpiacich neurózou, kedy dochádza k spusteniu neurotických symptómov pri priblížení sa k emočnému komplexu, ktorý sa vzťahuje k nejakému bodu, pochádzajúcemu zväčša z ranného detstva alebo psychologickej mladosti. Nechcem však snívajúcu vystrašiť, uvádzam len príklad, ktorý nemusí korešpondovať s významom sna. Neurotický pacienti sú brzdený daným komplexom (neurózou) a pri pokuse o dosiahnutie ďalšieho pomyselného vývojového stupňa sa vždy akoby vracajú späť. Je to niečo podobné ako keby sme mali pristúpiť k bakalárskej práci, ale nespravený predmet, ktorý sme si preniesli z prvého ročníka, by nás k tomu nepustil. Museli by sme k nemu vrátiť a spraviť ho, ak nie, ocitáme sa v začarovanom kruhu.

Záver:

Sen dáva na známosť, že isté skutočnosti, pravdepodobne z minulosti, neboli úplne dokončené a tak snívajúcu vyzýva, aby sa dôslednejšie pristupovala k povinnostiam a podľa možností sa k niečomu dôležitému vrátila. Prítomnosť strachu dáva najavo, že snívajúca nie je dostatočne pripravená na prichádzajúce situácie, ktoré tak môžu narobiť množstvo problémov. K povinnostiam zrejme pristupuje tak, že si povie: „ale predsa nejako to zvládnem a bude dobre, budem to mať za sebou.“ Veci odkladá na poslednú chvíľu a spolieha sa na šťastenu, ktorá odvážnym praje, ako sa hovorí, ale vždy tomu tak byť nemusí a na takýto prístup môže doplatiť svojou reputáciou. Svoj potenciál sa snívajúca nesnaží nevyužívať na 100% a spolieha sa na okolie. Ak má dodatočne popracovať na niečom, čo už nie je aktuálne a naliehavé, ponechá to tak. Potom s odstupom času naráža na tieto nevyriešené, nedotiahnuté či odložené skutočnosti. Nad vodou ju drží vedomie, že je inteligentná a šikovná, čiže sa vždy dokáže pohotovo vynájsť, čo navodzuje pocit zdanlivej spokojnosti. Avšak duševný potenciál človeka chce byť zúročený podľa možností celý a neuspokojí sa „s druhými husľami“. Pokiaľ jedinec nepreukazuje túto snahu, prostredníctvom psychiky, teda aj snov, to dostane patrične pocítiť...

Kontakt: vandafilip@gmail.com



Upraveno 1krát. Naposledy upravil filipVanda (05. 01. 2011 10:00).
Předmět Autor Zasláno

Výklad sna o maturite a biológii

filipVanda 02. 01. 2011 16:28



Promiňte, ale pouze registrovaní uživatelé smí přispívat do tohoto diskusního fóra.

Přihlašte se zde.